KLASARI

Matkoja klassiseen musiikkiin

Saturday, June 18, 2005

Apokalyptista vankileirimusiikkia

Päivän ensimmäisen kuunteluelämyksen tarjosi Olivier Messiaen (1908-1992) ja hänen kahdeksanosainen sävellyksensä Quatuor pour la fin du temps. Suomeksi kvartetto ajan lopulle. Kvarteton kokoonpano ei ole kaikkein käytetyimpiä: piano, viulu, sello ja klarinetti. Syy tähän on pakon sanelema: Messiaenilla ei ollut muita soittimia ja soittajia käytössä säveltäessään teoksen sotavankina Görlitzin vankileirillä Puolassa vuonna 1940.

Uskomatonta, että päädyin lähes tismalleen samanlaiseen ajan kokemukseen kuin tutkijat Paul Griffiths ja James McCall - kuuntelin nimittäin koko teoksen kahteen kertaan ennen kuin aloin selvitellä taustoja. Olen varma, että suurin tekijä tässä ajan pysähtymisen illuusiossa on ennen kaikkea orkestroinnissa; Messiaen on kirjoittanut kaikille soittimille runsaasti tilaa mitä erilaisimpien muoto- ja rytmiratkaisujen sisään. Tässä sävellyksessä on purtavaa ja kuunneltavaa yllin kyllin ja hyvältäkin se kuulostaa.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home