KLASARI

Matkoja klassiseen musiikkiin

Friday, June 30, 2006

Jättiläinen

Mikä on Beethovenin Hammerklavierin sopiva esityspituus? Onkohan kukaan venyttänyt sitä koskaan lähemmäksi tuntia? Luultavasti. Progressiivista klassista. Fuusiota.

Tänään tekee mieli matkustaa Wieniin. Voisin oleskella siellä muutaman viikon ja kierrellä kamarikonsertteja. Wiener Konzerthausenissa voisin piipahtaa, samoin Musikvereinissä, mutta enemmän minua kiehtoo pienten salien ylentävä tunnelma. Kaipaan valinnanvaraa.

Wednesday, June 28, 2006

Kuultua ja koettua

Heinrich Ignaz Franz Biber (1644-1704):
Mensa Sonora, Pars I - VI; Sonata violino solo representativ.

Hyvää musiikkia. Myös Biberin mysteerisonaatit vaikuttavat kiinnostavilta. Biberin affektit vaikuttavat 2000-luvulla taatusti eri tavalla kuin 1600-luvulla; tänään kuuntelin Mensa Sonoran säveliä työn lomassa (hauska sanapari!); niiden notkeus sai tylsähkön rutiinin tuntumaan melkeinpä ruhtinaalliselta - jopa tärkeältä.

Muut:

Penderecki: Mepamorphosen.
Bartok: sonaatti viululle ja pianolle, nro2.
Debussy: trio viululle, pianolle ja sellolle (G-duuri).
Skrjabin: piano sonatas 1,6 & 8 + op. 51 (four pieces).
Corelli: Op.6, Nro 8: Concerto Grosso, g-moll.

Monday, June 26, 2006

Klassinen musiikki, taidemusiikki

Klassinen musiikki saattoi päättyä Wagnerin kolminätyöksiseen Parsifaliin. Myös Brucknerin ja Mahlerin sinfonioissa on viimeistelyn makua. Debussy - joka ihaili Wagneria - aloitti puolestaan taidemusiikin säveltämisen. Tosin jo Franz Liszt oli aikamoinen kokeilija.

Bagatelle - vähäpätöinen ja helppo sävellys

Yritän hankkia jostain kuunteluun Franz Lisztin atonaalisen pianosävellyksen Bagatelle ohne Tonart (S216a). Olen kuullut sen ainoastaan kerran aiemmin, vuonna 2002 karismaattisen sellistin esittelemänä.

Hyvää kesäaikaa on kulunut mm. näiden parissa:

Sergei Prokofjev:
Op.17 ("Sarcasm", Matti Raekallio)
Op.67 ("Tuhkimo" kahdelle pianolle: Martha Argerich & Mikhail Pletnev)
Op.50 (jousikvartetti No.1. Russian String Quartett)
Op.34 (klarinetille, jousikvartetille ja pianolle)
Sergei Rahmaninov: pianokonsertot 1 - 4 (Vladimir Ashkenazy, 1972)
John Corigliano: Fantasia on an osatinato for solo piano (Hélène Grimaud)

Ludwig Van Beethoven: Op.31 (pianosonaatti "Tempest", Hélène Grimaud)
Arvo Pärt: Summa (jousiorkesterille) & Tabula Rasa.

Monday, June 19, 2006

Kuolleet eivät tanssi

Sergei Prokofjievin alkuperäisen suunnitelman mukaisesti Romeo olisi ehtinyt Julian luokse koreografisista syistä.